Jak przetestować poprawność instalacji kodów Google Analytics?

Czy może być coś prostszego niż wklejenie na stronę kodu śledzącego Google Analytics? Zadanie jest na pozór banalne: przyciskami ctrl+c i ctrl+v i już. Sprawy komplikują się jednak w przypadku większych serwisów oraz bardziej skomplikowanych konfiguracji.

Co zrobić, jeśli na Twojej stronie znajduje się wiele kont Analytics i chcesz sprawdzić, czy każde z nich poprawnie przesyła dane? Jak możesz sprawdzić czy faktycznie poprawnie wywołują się wszystkie eventy? A na potrzeby większych nie jest rzadkością wywoływanie nawet dziesiątek eventów – nie mówiąc już o śledzeniu konwersji, module e-commerce czy śledzeniu wyszukiwania.

Odpowiedzią na te problemy jest skorzystanie z narzędzia Google Analytics Debugger. Jest to dodatek do przeglądarki Chrome, dzięki któremy możesz sprawdzić, jakie dokładnie informacje przesyłane są z przeglądarki na serwery Google.

analytics-debugger-1

Po zainstalowaniu dodatku w Chrome pojawi się dodatkowa ikona rozszerzenia, która pozwala na włączenie debuggera. O poprawnym włączeniu informuje pojawienie się literki „ON”:

analytics-debugger-2

Po włączeniu należy otworzyć okno konsoli. Możesz skorzystać ze skrótu klawiaturowego ctrl+shift+j. Na konsoli pojawiają się wszystkie dane, które trafiają do systemów GA. Poniżej przykład wywołania głównego kodu GA w portalu Onet.pl:

analytics-debugger-3

Widać wyraźnie, że przekazywane jest ID konta, informacje techniczne o przeglądarce czy informacje źródle ruchu. Sposób prezentacji informacji ulega zmianie, gdy korzystamy z Tag Managera (co ja w prowadzonych projetkach uznaję już za standard, ale temat na osobny wpis):

analytics-debugger-4

Drugi przykład obrazuje wykonanie kodu eventu. Widać kategorię, etykietę i akcję wywołanego zdarzenia. W tym przypadku jest to eventy śledzący korzystanie z bocznej nawigacji na blogu.

analytics-debugger-5

Drugim rozszerzeniem na które warto zwrócić uwagę jest dodatek Tag Assistant:

google-tag-assistant

Będzie szczególnie przydatny, jeśli korzystasz z Tag Managera. Tag Assistant pozwala w łatwy sposób wyświetlić informacje o wszystkich tagach Tag Managera i Analyticsa znajdujących się na danym serwisie. Idealne rozwiązanie do szybkiego podglądu i sprawdzenia, które tagi obecne są na danej podstronie.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Gunning Fog Index – dostępność i czytelność tekstu

Czy teksty, które publikujemy w internecie są łatwe w odbiorze dla naszych czytelników? Guning Fog Index pomaga w ocenie przystępności...

Zamknij